Masáže aneb smysl mého života. Pátá část.

Masáže, masáže a zase masáže. To je téma, o kterém bych byl schopen vyprávět hodiny. Dnes mám pro vás moji milí čtenáři dvě zprávy. Ta smutná je, že tímto článkem ukončujeme seriál o masážích. Výborné ale je, že se k tomuto tématu budu vracet. Tohle je totiž povolání, o kterém jsem schopen mluvit a psát do nekonečna. Proto se nebojte, že bychom toto téma opustili. Moc dobře totiž vím, že vás nejvíc baví články o vodících psech a masážích. Nebudu vás tedy dobrovolně připravovat o články, které vás baví a zajímají. To bych byl sám proti sobě a takovou blbost neudělám. Tak už dost povídání a s chutí se vrhněme do tohoto článku.

 

Co je to dotyk?

Dotyk je jedním ze smyslů, kterým jako prvním komunikujeme se světem, a to ještě před narozením. Je to velmi důležitý stimul při stresovém napětí, protože dotykem působíme na centrální nervový systém, což je hlavní význam masáže.

 

Každý člověk by si měl aspoň jednou za měsíc zajít na masáž, a to i když ho netíží žádné zdravotní potíže. Masáž je totiž skvělý způsob relaxace. Člověk si u ní odpočine, zregeneruje, zbaví se únavy a stresu. Masáží se také zmírní bolest zad a ztuhlost krční páteře. Po jedné masáži přijde pocit uvolnění, odpočinku a znovuzrození. Vědci prokázali, že chozením na masáž se snižuje hormon zvaný adrenokortitropin. Ten se vylučuje předním lalokem hypofýzy. Hladina tohoto hormonu stoupá v reakci na stres, nemoc, nebo pokles krevního tlaku. Se stresem také souvisí stav imunitního systému. Když je člověk ve stresu tak produkuje výše zmíněný hormon adrenokortitropin, který ničí buňky starající se o údržbu obranyschopnosti našeho těla. Tím, že chodíte pravidelně na masáž se zbavujete stresu a předcházíte nemocem spojených s oslabenou imunitou.

 

Masáže často využívají lidé, kteří svou pracovní dobu stráví v jedné, ne příliš pohodlné poloze. Jedná se o lidi, kteří mají sedavé zaměstnání, která jim způsobuje nečinnost svalů. Sedavé zaměstnání zapříčiní to, že se svaly začnou stahovat, tuhnout a začnou se tvořit myogelózy. To jsou zatvrdliny svalů, které způsobují různé bolesti zad, hlavy a krční páteře. Masážím se dají tyto problémy odstranit. Pravidelnou masáží se zlepší krevní oběh a nepřímo se podílí na tvorbě endorfinu, který zlepšuje náladu. Hlavně působí na celý nervový systém, který řídí funkce vnitřních orgánů.

 

Nejvyhledávanější masáží je podle mého názoru masáž klasická. Ta se doporučuje v rekonvalescenci po těžkých chorobách, při chronických, revmatických, onemocněních. Při chronických onemocněních dýchacího systému, zejména s následným tuhnutím hrudníku. Dále se doporučuje při zácpě, především atonického typu, při hemiplegii a paraplegii a po některých úrazech a operacích – urychluje se vstřebávání výronů krve a hojení ran. Masér může jemnou masáží uvolňovat jizvy.

 

Masáž není vhodná při stavech mimořádné únavnosti až vyčerpanosti a stavech vyžadujících klid na lůžku. Není vhodná při horečnatém, akutním zánětlivém a infekčním onemocnění a při podezření na ně. Masáž se nesmí provádět na kůži postižené chorobným zánětem, hnisavým nebo plísňovým. Také i v místech čerstvého poranění a porušení celistvosti kůže. Jakožto masér nikdy a za žádných okolnostech nemasíruji v místech křečových žil, bércových vředů a u zánětů žil. Na masáž nikdy nechoďte dříve, než 2-3 hodiny po jídle. Také není dobré praktikovat masáž při nádorových onemocněních, při krvácivých chorobách, u pokročilé aterosklerózy a osteoporózy. Vyhněte se masáži při chorobách dutiny břišní, jako jsou průjmy, zejména s krvácením do stolice, při naplněném tračníku tuhou stolicí a při nevyprázdněném močovém měchýři. Dále pak při onemocnění žlučníku a močových cest. Těhotné ženy se mohou masírovat maximálně do druhého trimestru a v pozdější době je jim doporučována masáž těhotenská. Na normální masáž mohou nejpozději 2–3 měsíce po porodu

 

Po absolvování jakékoliv masáže byste měli dodržovat tento postup:

Přijímat hodně tekutin, nejlépe čistou vodu, nebo čaj bez kofeinu. Po masáži se nedoporučuje vykonávat žádnou sportovní činnost. Je dobré mít klidnější režim, netahat nic těžkého a spíše odpočívat. Práce maséra / masérky přijde vniveč, pokud tento postup nebudete dodržovat. Konec konců, každý z nás si občas zaslouží trochu toho odpočinku a uvolnění.

 

Závěrem bych chtěl poprosit všechny maséry a masérky, aby dali vědět, pokud v tomto článku najdou nějakou chybu, nebo nesrovnalost. Nikdo není dokonalý, a i mistr tesař se někdy utne. Máte-li někdo nějaký dotaz, nápad nebo připomínku tak se nebojte a napište mi ji do komentáře.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *